post

Nie masz czasu na jedzenie? Wypróbuj przerywany post

Człowiek nie został stworzony w celu ciągłego nasycania swojego apetytu na słodkości i inne przysmaki. Podobnie do większości ssaków drapieżnych może wytrzymać bez jedzenia nawet kilka dni. Teraźniejszość, w jakiej żyjemy, przyzwyczaiła nas do dobrobytu. Spożywamy po 3,4 a czasem i więcej posiłków w ciągu doby. Przy ograniczonej aktywności fizycznej doprowadzamy się do nadwagi, otyłości i wielu chorób. Wśród niektórych ludzi spożywanie posiłków wiąże się z problemem innej natury. Nie mają czasu, by jeść często i nie chcą tego robić. Natura przygotowała dla nich świetne rozwiązanie ich problemu.

Okno żywieniowe

czas na jedzenie
źródło: http://foter.com/

Każdy człowiek niezależnie od pracy i obowiązków ma czas na zjedzenie dwóch posiłków w ciągu dnia. Zakładając, że oba rozłożone są na początek i koniec dnia, to odstęp między nimi wynosi nawet 12 godzin. Metoda żywienia zwana oknem żywieniowym lub przerywanym postem jest mylnie określana jako sposób na zrzucanie wagi. Błędnie interpretuje się jej założenia, przez co staje się niezdrowa. W tymże stylu odżywiania czas między postem a żywieniem wynosi nawet 16 godzin. Obowiązuje nas okno żywieniowe trwający od 6 do 8 godzin – inne w zależności od płci. Rozpoczynając nasz czas jedzenia o godzinie 15:00 (pora obiadowa) powinniśmy skończyć spożywanie dań najpóźniej o godzinie 22:00. Okno żywieniowe nie dzieli dnia na posiłki. Oznacza to, że w czasie 8 godzin jemy tak często, jak potrzebujemy. Mogą być to dwa duże posiłki lub nawet pięć podejść do stołu.

Co zyskujemy, wprowadzając czasowy post?

post
źródło: http://foter.com/

Dużo wolnego czasu to po pierwsze. Lepszą regenerację układu pokarmowego i wydzielanie hormonu wzrostu, który potrzebuje postu, by osiągnąć najwyższy poziom. Jeżeli w oknie żywieniowym zmieścimy rozsądną ilość kalorii np. 1700-1800 kcal dla kobiety i 2000-2200 kcal dla mężczyzny, to najprawdopodobniej utrzymacie prawidłową wagę i stracicie trochę tkanki tłuszczowej. W przypadku osób pracujących fizycznie ilość kalorii może wzrosnąć nawet o 600-1000 kcal. Dlatego warto obliczyć sobie zapotrzebowanie i oscylować w nim opierając się na wartościowych produktach spożywczych.

Błąd IF, czyli IIFYM

Ta modyfikacja czasowego postu polega na dostarczaniu przede wszystkim kalorii i makroskładników z żywności, która nie zawsze musi stanowić dla organizmu wartościowy budulec lub paliwo. Źle interpretowana przez ludzi aktywnych, zmienia się w karuzelę śmieciowego jedzenia, które przewija się w niemal każdym posiłku. Nie jest to podejście zdrowe, a z czasem może być szkodliwe, szczególnie dla osób nieaktywnych fizycznie i podatnych na stany zapalne i sezonowe choroby.

Pin It

Warto zobaczyć

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.