Kawa – nie taka zła

Kawa, bez której większość osób nie wyobraża sobie początku dnia, od lat wzbudza wiele kontrowersji, a zdania na temat jej właściwości są mocno podzielone. Jeszcze do niedawna specjaliści i lekarze ostrzegali, że podnosi ciśnienie, działa moczopędnie, powodując odwodnienie organizmu, wypłukuje drogocennego magnezu, przebarwia szkliwo zębów oraz negatywnie wpływ na funkcjonowanie wątroby.

Kawa w…piramidzie zdrowego żywienia?

Najnowsze badania, przeprowadzone przez Instytut Żywności i Żywienia, obalają wszelkie mity dotyczące picia kawy, która została nawet umieszczona w.…piramidzie zdrowego żywienia, a wszystko zależy od ilości. Najbardziej optymalna dobowa dawka „małej czarnej” wynosi od jednej do trzech filiżanek (czyli 300 –400 mg kofeiny). Kawa, w odpowiedniej ilości, jest przede wszystkim silnym utleniaczem, skutecznie usuwającym z organizmu tzw. wolne rodniki, które uszkadzają naczynia krwionośne i serce. Picie „małej czarnej” w zalecanej dawce, pozytywnie wpływa na kondycję układu sercowo – naczyniowego i moczowego, przyspiesza metabolizm, poprawia pamięć i koncentrację, pobudza układ odpornościowy oraz chroni przed…próchnicą. Co więcej zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, Alzheimera czy Parkinsona. Kawa działa również rozkurczowo na mięśnie gładkie oskrzeli, dzięki czemu hamuje ataki duszności przy astmie.

Przeciwwskazania do picia kawy

Kawa zachwyca swoim niepowtarzalnym smakiem i aromatem, ale istnieje pewna, dosyć liczna grupa osób, które powinny jak najszybciej zrezygnować z jej picia. Należą do niej przede wszystkim osoby chorujące na nadciśnienie tętnicze krwi, zaburzenia rytmu serca, jaskrę, wrzody żołądka i dwunastnicy, nerwicę, refluks żołądkowo – przełykowy czy zmagające się z różnorodnymi zaburzeniami emocjonalnymi. Kawa zabroniona jest również dzieciom, ponieważ kofeina negatywnie wpływa na prawidłowy rozwój kości i hamuje wzrost.

 

Każdy amator „małej czarnej” powinien jednak pamiętać, że kawa nie tylko może odwadniać organizm, ale również zakwasza, dlatego konieczne jest wypijanie odpowiedniej ilości płynów oraz wprowadzenie do codziennej diety tzw. produktów alkalizujących takich jak warzywa, owoce, kasza jaglana, sok z cytryny czy kiszonki.

 

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.