syrop

Pułapki zespołu jelita drażliwego

Problemy brzuszne dopadają praktycznie każdego z nas. Najczęściej są to chwilowe

zaburzenia pracy układu pokarmowego wywołane spożyciem nieświeżego jedzenia

lub kilkudniowe zatrucia tzw. jelitówki. Jednak coraz częściej słyszy się o tym, że

dolegliwości ze strony ww. układu utrzymują się długotrwale, mimo tego, że dieta nie

zawiera niezdrowych produktów spożywczych. Być może mamy wtedy do czynienia

z zespołem jelita drażliwego (IBS).

Czy mam zespół jelita drażliwego?

jelita drażliwego
źródło: https://pixabay.com/

Jeśli wśród objawów występuje nieregularność w wypróżnianiu, nieodpowiednia

konsystencja kału, wzdęcia lub bóle brzucha (http://no-spa.pl/zespol-jelita-nadwrazliwego/przyczyna-zjn) utrzymujące się ponad miesiąc istnieje

duże prawdopodobieństwo, że cierpimy, na zespól jelita drażliwego. Konkretne

przyczyny choroby nie są znane, lecz często mają związek z czynnikami

psychosomatycznymi takimi jak nerwowość i stres. Warto wtedy oprócz

uregulowania żywienia zasięgnąć leczenia u psychologa.

Przede wszystkim nie szkodzić – świadoma dieta

dieta
źródło: https://pixabay.com/

Wiele osób borykających się z problemami zespołu jelita drażliwego załamuje ręce,

ponieważ wydaje im się, że żywią się zdrowo, a mimo to, dolegliwości nie ustają.

Chorzy często myślą, że pomogą sobie zaczynając dzień owsianką, czy jedząc dużo

sałatek i owoców. Dolegliwości jednak wtedy nie ustają, a często nawet się

pogłębiają. Przyczyną takiej nieefektywnej diety jest niedostateczna wiedza z zakresu

żywienia. Jak wiemy, w tym przypadku leczenie powinno być indywidualne i

nastawione na zredukowanie objawów, więc przede wszystkim należy dokonać

rozpoznania czy chory ma postać zaparciową, czy biegunkową. Jeśli mamy do

czynienia z tą pierwszą, powinniśmy spożywać więcej tłuszczów, produktów

bogatych w błonnik (zamiast sałatek warzywa takie jak brokuły, dynia, marchew,

buraki) oraz pić duż wody. Na postać biegunkową sprawdzi się dieta

niskotłuszczowa. Zaleca się również dołączyć do jadłospisu siemię i olej lniany, które

pomagają „sklejać“ kał. Przy dużych wzdęciach nie powinniśmy jeść dużej ilości

węglowodanów oraz produktów zawierających gluten. W związku z tym z pozoru

zdrowe owsianki raczej schodzą na bok lub powinniśmy je całkiem wykluczyć.

Również spożywanie owoców sprzyja powstawaniu wzdęć, więc jeśli już chcemy

pozwolić sobie na słodkości, warto przerzucić się na suszone owoce.

Pamiętajmy więc, że gdy dopadną nas dolegliwości związane z zespołem jelita

drażliwego, to nie jedzmy tego, co wydaje się nam zdrowe, lecz świadomie i

rozsądnie stosujmy strategie żywieniowe.

Pin It

Warto zobaczyć

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.