Zdrowe gotowanie na parze

Odpowiednio zbilansowane, racjonalne posiłki połączone z regularną aktywnością fizyczną mają ogromny wpływ nie tylko na zdrowie i sylwetkę człowieka, ale również na jego samopoczucie. W ostatnich latach ogromną popularnością, zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, cieszą się nowoczesne diety. To posiłki, które pozwalają poprawić przemianę materii oraz pozbyć się zbędnych kilogramów. Nie mniej ważne jest jednak prawidłowe przygotowywanie poszczególnych dań, co dla wielu osób może stanowić prawdziwe wyzwanie. Odpowiedzią na potrzeby wszystkich dbających o zdrowie, jest gotowanie na parze.

Błędy w przygotowywaniu posiłków

W wielu polskich domach wciąż niestety królują tradycyjne wysokokaloryczne i ciężkostrawne potrawy gotowane, duszone, pieczone lub smażone w głębokim tłuszczu. Tak przygotowane dania często jednak stają się przyczyną różnych nieprzyjemnych dolegliwości takich jak: niestrawność, wzdęcia, zaparcia, kolki czy zgaga. Podczas przygotowywania posiłków mięso, warzywa, ryby i inne produkty spożywcze tracą zazwyczaj swój naturalny smak i aromat oraz drogocenne witaminy i składniki mineralne. Do najczęściej popełnianych błędów, powodujących obniżenie wartości odżywczej poszczególnych potraw, należą między innymi:

  • stosowanie mieszanek przyprawowych, w których dominuje sól, a także wzmacniacze smaku i zapachu (lepszym rozwiązaniem jest zakup kilku różnych ziół i tworzenie własnych kompozycji);
  • nadużywanie wody i tłuszczu;
  • stosowanie w nadmiernej ilości oleju słonecznikowego, sojowego, z pestek winogron – można zastąpić je olejem rzepakowym lub oliwą z oliwek;
  • używanie tzw. margaryn twardych zawierających uwodornione kwasy tłuszczowe;
  • zbyt długa obróbka termiczna poszczególnych produktów;
  • ograniczona ilość owoców i warzyw w codziennej diecie;
  • przygotowywanie posiłków w nieodpowiednich naczyniach;
  • nieuważne czytanie przepisów;
  • wykorzystywanie nieświeżych produktów spożywczych, co w efekcie może prowadzić do poważnego zatrucia pokarmowego.

Zdaniem dietetyków oraz specjalistów do spraw żywienia jednym z najbezpieczniejszych sposobów przygotowywania posiłków jest gotowanie na parze.

warzywa i owoce do gotowania na parze

Gotowanie na parze

Gotowanie poszczególnych produktów nad wrzącą i parującą wodą (w temperaturze około 120 stopni Celsjusza), w przykrytym naczyniu, wbrew pozorom, jest bardzo proste. Nie wiąże się też z koniecznością posiadania specjalistycznej wiedzy kulinarnej, umiejętności czy wieloletniego doświadczenia. Zajmuje zaledwie kilka minut i nie wymaga stałej kontroli. Pozwala to zaoszczędzić drogocenny czas. Pełnowartościowy posiłek, składający się nawet z kilku dań, można bowiem ugotować w pół godziny! Potrawy przygotowane na parze zachowują nie tylko swój naturalny smak, aromat i intensywny kolor, ale również wiele składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Posiłki są niezwykle smaczne, lekkostrawne i niskokaloryczne, co przyspiesza przemianę materii oraz pozwala zachować szczupłą sylwetkę i dobre samopoczucie. Poszczególne produkty spożywcze pozostają jędrne i świeże, dzięki czemu wyglądają apetycznie. Gotowanie na parze, cieszące się ogromną popularnością wśród znanych pasjonatów gotowania, daje nieograniczone możliwości komponowania różnorodnych, często zaskakujących potraw z dodatkiem tradycyjnych lub egzotycznych przypraw i ziół.

ryba ugotowana na parze

Gotowanie w małej ilości wody

W trakcie tradycyjnego gotowania większość drogocennych składników odżywczych. Te cenne minerały i witaminy zawarte są głównie w warzywach, kaszach i ryżu. Podczas gotowania przechodzą do wody, którą zazwyczaj wylewamy. Idealnym rozwiązaniem, umożliwiającym ograniczenie utraty witamin i minerałów do absolutnego minimum, jest gotowanie w małej ilości wody w naczyniu wyposażonym w specjalne dno oraz pokrywę. Dzięki temu garnek szybko nagrzewa się i utrzymuje stałą temperaturę przez cały czas gotowania. Pokrywa, idealnie przylegająca do brzegów garnka, została skonstruowana tak, że każda kropla pary spływa do wnętrza naczynia. Potrawy nie przegrzewają się i zachowują większość składników odżywczych, ponieważ nie są wypłukiwane z wodą, w której się gotują. Przygotowanie posiłków w ten sposób jest niezwykle proste. Wystarczy bowiem na dno garnka należy wlać niewielką ilość wody (około 1 – 1,5 cm), dodać odrobinę oliwy lub oleju rzepakowego , a następnie włożyć warzywa i gotować pod przykryciem.

gotowanie na parze

Niezdrowe smażenie na tłuszczu!

W polskiej kuchni ogromną popularnością wciąż cieszą się smażone produkty. To chociażby frytki, placki ziemniaczane, nuggetsy czy różne kotlety o atrakcyjnych walorach smakowo-zapachowych, pobudzających apetyt.

Niestety zdecydowana większość potraw przygotowywanych na niewłaściwym, często głębokim, tłuszczu negatywnie wpływa na funkcjonowanie poszczególnych narządów ludzkiego organizmu. W wyniku działania bardzo wysokiej temperatury oraz tlenu zachodzi bowiem proces utleniania tłuszczu. W efekcie powoduje to powstawanie różnorodnych toksycznych, szkodliwych związków. Smażenie poszczególnych produktów spożywczych nie tylko zwiększa ich wartość kaloryczną. Wywołuje także nieprzyjemne uczucie ciężkości w żołądku. Dodatkowo w wyniku działania wysokiej temperatury następuje utrata drogocennych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, zwłaszcza witaminy A. Zdaniem amerykańskich naukowców regularne spożywanie smażonych potraw znacznie zwiększa ryzyko rozwoju chorób serca, miażdżycy, nowotworów i przedwczesnej śmierci. Osoby, dbające o szczupłą sylwetkę i zdrowy styl życia nie muszą jednak rezygnować z ulubionych potraw pochodzących z patelni, dzięki innowacyjnej technice smażenia… bez tłuszczu!

gotowanie na parze alternatywą dla smażenia

Smażenie bez tłuszczu

Smażenie bez tłuszczu, uznawane przez dietetyków i specjalistów do spraw żywienia za nowatorski sposób przygotowywania posiłków. To sposób, który umożliwia przygotowanie zdrowych, niskokalorycznych i lekkostrawnych posiłków bogatych w witaminy i minerały. Mięso oraz inne produkty spożywcze pozbawione są szkodliwych substancji, wydzielających się w wysokiej temperaturze, a przy tym zaskakują swoim smakiem i aromatem. Smażenie bez tłuszczu jest niezwykle proste i wygodne. Wystarczy jedynie zainwestować w specjalne naczynia wysokiej jakości dostępne w ofercie znanych producentów. Dobry sprzęt pozwoli przygotować zdrowe frytki, rybę, jajko sadzone, jajecznicę, a nawet kotlety.

danie ugotowane na parze

Zdrowe gotowanie i naczynia

Ogromny wpływ na jakość i smak przygotowywanych posiłków oraz zdrowie człowieka mają… naczynia kuchenne. Tu znaczenie ma przede wszystkim materiał, z jakiego zostały wykonane. W wielu domach wciąż królują zwykłe, tanie garnki oraz patelnie. To naczynia, które znacznie szybciej zużywają się i niszczą. Co więcej w połączeniu z wysoką temperaturą, określonymi produktami spożywczymi czy środkami czyszczącymi wydzielają niebezpieczne substancje (również rakowe). Posiłki, przygotowywane z nieodpowiednich naczyniach, tracą swoje składniki odżywcze, są niesmaczne i wyglądają nieapetycznie. Warto zainwestować w dobrej jakości garnki wykonane z eleganckiej stali nierdzewnej, które umożliwiają przygotowanie pełnowartościowych potraw, będących bombą witaminową. Nowoczesne naczynia pozwolą gotować na parze, smażyć bez tłuszczu czy gotować w niewielkiej ilości wody.

gotowanie na parze w garnkach Philipiak

Przygotowywanie zdrowych posiłków przy użyciu odpowiednich produktów i naczyń może okazać się pasjonującą przygodą nie tylko dla kobiet, ale również… panów.

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.