Wszechobecny w życiu każdego człowieka Internet daje nieograniczone wręcz możliwości funkcjonowania we współczesnej rzeczywistości. Staje się nie tylko „oknem na świat”, ale również umożliwia dokonywanie różnorodnych transakcji płatniczych poprzez nowoczesną bankowość elektroniczną.
Zagrożenia
Do najczęściej występujących zagrożeń związanych z aktywnym korzystaniem z bankowości elektronicznej oraz z kart płatniczych należą między innymi:
- phising (wyłudzanie danych) – polega na podszywaniu się przez przestępcę pod bank w celu wyłudzenia od danej osoby określonych informacji poprzez wysyłanie klientom banku fałszywych maili, sms-ów, w których proszą o podanych danych do bankowości elektronicznej lub kliknięcie w link podany w mailu, przenoszący np. na fałszywą stronę banku;
- skimming – oznacza kopiowanie kart płatniczych (danych znajdujących się na pasku magnetycznym karty) podczas korzystania z bankomatu;
- złośliwe oprogramowanie (wirusy bądź programy szpiegujące) śledzi informacje, jakie pojawiają się na ekranie komputera, sczytuje znaki wprowadzane na klawiaturze, a nawet przejmują pełną kontrolę nad urządzeniem;
- zakupy i płatności internetowe;
- karty zbliżeniowe – z funkcją płatności do pięćdziesięciu złotych bez konieczności wybierania PIN-u.
Podstawowe zasady bezpieczeństwa
Zagrożenia związane z korzystaniem z bankowości elektronicznej, mobilnej czy z karty płatniczej mogą wzbudzać niepokój wśród klientów różnych banków. Na szczęście istnieją skuteczne i sprawdzone sposoby przed bezustannymi atakami cyberprzestępców. Przede wszystkim każdy powinien bezwzględnie przestrzegać kilku podstawowych zasad:
- nie wolno podawać danych do logowania do bankowości elektronicznej (loginu, hasła) przez telefon lub mail;
- zawsze należy sprawdzać poprawność adresu, z którym następuje połączenie (np. czy certyfikat jest prawidłowy, czy adres strony zaczyna się od https);
- na każdym urządzeniu, z którego korzystamy z bankowości elektronicznej powinny być zainstalowane legalne programy antywirusowe, zapora sieciowa (firewall);
- nie wolno otwierać podejrzanych maili i załączników;
- należy korzystać z zaufanych sklepów internetowych.
Banki w trosce o swoich klientów wprowadzają szereg różnorodnych zabezpieczeń i edukują klientów. Posiadacze rachunków i lokat w konkretnym banku chętnie wymieniają się natomiast swoimi doświadczeniami na forach internetowych i portalach społecznościowych (np. Alior Bank forum).