16 stycznia 2025
ford-440858_960_720

W ostatnich latach kolejne rządy państw domagają się, aby światowe koncerny motoryzacyjne w nowych modelach samochodów znacznie zmniejszyły emisję dwutlenku węgla.  W odpowiedzi na na coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin oraz potrzeby potencjalnych klientów, oczekujących nie tylko szybkich i dynamicznych pojazdów, ale również oszczędnych, pojawił się nowy trend – downsizing.

Downsizing

Downsizing, coraz powszechniej stosowany w stosunku do silników spalinowych, oznacza przede wszystkim zastępowanie dotychczasowych wolnossących silników jednostkami z turbodoładowaniem o znacznie mniejszej pojemności. Trend powstał w odpowiedzi. Głównym założeniem idei jest zwiększenie ich wydajności i osiągnięcie jednocześnie możliwie największej mocy jednostkowej, obniżenie zużycia paliwa  aucie oraz redukcja emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Rodzina silników benzynowych, konstruowanych i produkowanych zgodnie z ideą downsizing przez jeden z największych światowych koncernów samochodowych Ford, nosi nazwę silników EcoBoost.

Geneza silników Ecooboost

Idea silników EcoBoost po raz pierwszy pojawiła się w Stanach Zjednoczonych, kiedy w trakcie Salonu Samochodowego Detroit Ford Motor Company ogłosił początek prac nad wprowadzeniem do produkcji innowacyjnych jednostek benzynowych o nazwie EcoBoost. Zgodnie z założeniem producenta silniki miały nie tylko zużywać znacznie mniej paliwa, ale również emitować mniej spalin. Produkcja pierwszych jednostek 3.5 V6  rozpoczęła się już w 2009 roku, zaś kolejne silniki 1,6 oraz  2,0 EB pojawiły się w 2010 roku. Obecnie poszczególne jednostki, w zależności od wersji silnikowej, produkowane są na całym świecie.

www.pl.pinterest.com/

Nowoczesne technologie

Silniki EcoBoost, w porównaniu z konwencjonalnymi jednostkami, są lekkie, znacznie mniejsze i wyposażone w szereg innowacyjnych technologii, dzięki którym zapewniają nie tylko obniżenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji spalin, ale również imponujące, często wręcz zaskakujące osiągi. Nowoczesne silniki Ford EcoBoost, ze względu na zastosowane innowacyjne rozwiązania, zdecydowanie wyróżniają się na tle konkurencji. Wszystkie jednostki silnikowe zostały wyposażone przede wszystkim w:

  • turbodoładowanie (z turbosprężarką o niskiej bezwładności) – zapewnia wysoki moment obrotów, który pozwala silnikom na elastyczne działanie, redukując jednocześnie do minimum konieczność sięgania do dźwigni zmiany biegów;
  • wtrysk bezpośredni (precyzyjnie odmierzana dawka paliwa jest bezpośrednio wtryskiwana do komory spalania) – umożliwia pracę jednostki w trybie Lean – Burn, dzięki czemu do jazdy wystarcza minimalna ilość paliwa;
  • zmienne fazy rozrządu Ti – VCT– pomagają generować wyższy moment nawet przy niskich obrotach i utrzymać maksymalną efektywność;
  • innowacyjny kształt żeliwnego boku rozgrzewającego się do temperatury roboczej;
  • zintegrowany kolektor wlotowy w celu obniżenia gazów wylotowych;
  • rozrząd na dwóch gumowych paskach zębatych zanurzonych w kąpieli olejowej;
  • nowy rodzaj powłoki na tłokach.

Połączenie pracy turbosprężarki z dokładnym, bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz układem zmiennych faz rozrządu zapewnia niskie zużycie paliwa bez jakiegokolwiek negatywnego wpływu na osiągi samochodu. Większość silników Ford EcoBoost posiada aluminiowy blok silnika, z wyjątkiem jednostki 1.0 EcoBoost, w której wykonany jest z żeliwa. Dodatkowo producent dokonał zmian w konstrukcji pierścieni tłokowych. Konstruktorzy bezustannie pracują nad udoskonalaniem najpopularniejszego silnika EcoBoost 1.0 oferowanego w modelach Focus i Transit Connect, dążąc przede wszystkim do maksymalnego obniżenia zużycia paliwa. W efekcie pojawił się pierwszy w dziejach rynku motoryzacyjnego system wyłączania jednego z cylindrów (w silniku trzycylindrowym).

www.dailydriver.pl/

Innowacyjne rozwiązania

Silniki Ford EcoBoost zapewniają wysoką wydajność, dzięki wyjątkowej, kompaktowej budowie. Blok silnika 1.0, wykonany z żeliwa oraz niewielka (sześciomilimetrowa) przerwa pomiędzy sąsiednimi cylindrami zapewniają szybsze osiągnięcie temperatury roboczej jednostki napędowej. W efekcie spadek wydajności silnika, nawet przy dosyć niskich temperaturach powietrza, nie przekracza 7%. Dodatkowo w jednostce zastosowano specjalne asymetryczne wyważenie koła zamachowego wraz z kołem zapasowym w celu wyeliminowania nadmiernych drgań charakterystycznych dla trzycylindrowych jednostek. Konstruktorzy zmniejszyli również tarcie w silnik, montując nowe tłoki, pierścienie oraz wprowadzając oprogramowanie ECU, które dostosowuje poziom ciśnienia oleju w układzie silnika odpowiednio do aktualnych warunków. Brak konieczności korzystania z wysokich obrotów silnika, seryjny system start – stop, a także układ odzyskiwania energii podczas hamowania umożliwiają nie tylko zmniejszenie zużycia paliwa do poziomu 5,1 l/100 km, ale również ograniczenie emisji spalin.

www.pl.pinterest.com/

Zalety silników EcoBoost

Doskonała dynamika jazdy, idealna elastyczność oraz rzadka konieczność wymiany paska rozrządu sprawiają, że eksploatacja i prowadzenie samochodu wyposażonego w silnik EcoBoost staje się prawdziwą przyjemnością. Dodatkową zaletą jednostki jest harmonijnie rozwijana moc, a także wysoka kultura pracy. Przy dynamicznej jeździe spalanie paliwa nie jest zbyt wysokie. Silniki EcoBoost wymagają natomiast jedynie terminowej wymiany oleju oraz odpowiedniej, systematycznej pielęgnacji czy kontroli czułych elementów silnika, dzięki czemu eksploatacja pojazdu będzie bezproblemowa.

www.tribpub.com/

Rodzaje silników EcoBoost

Silniki Ford EcoBoost dostępne są na rynku w wielu wariantach, które różnią się głównie pojemnością, liczbą cylindrów, budową oraz mocą. Obecnie najpopularniejszą i najbardziej znaną jednostką silnikową jest rzędowy, trzycylindrowy silnik o pojemności 1.0l i wadze zaledwie dziewięćdziesięciu siedmiu kilogramów, który zdobył już kilkanaście prestiżowych nagród dla silników samochodowych w różnych kategoriach. Dostępny jest w wersji: 85 KM, 100 KM, 125 KM oraz 140 KM. Największy EcoBoost o pojemności 3,5 l, znajdujący się pod maską najnowszego Forda GT, posiada moc ponad 600 KM.

Globalna rodzina silników EcoBoost obejmuje kilka mocnych, a przy tym oszczędnych  jednostek, taki jak między innymi:

  • trzycylindrowy silnik o mocy 150 KM lub 18 0KM;
  • czterocylindrowe silniki o pojemności 1,5 l i 2,3 l.

Na rynkach pozaeuropejskich dostępne są również konstrukcje V6 o pojemności 2.7 i 3,5 litra.

Ford EcoBoost – modele

Jednostka EcoBoost została zamontowana w wielu znanych i cenionych modelach Forda, zarówno w małych samochodach miejskich o charakterystycznej sylwetce, jak i w dużych i solidnych pickupach. Silnik posiadają między innymi:

  • Mondeo,;
  • C – Max;
  • Grand C – Max;
  • Fiesta;
  • B – Max;
  • Focus;
  • S – Max;
  • Galaxy;
  • Transit Custom
  • czy Tourneo Custom.

Nagrody dla Ford EcoBoost

Innowacyjne jednostki silnikowe Ford EcoBoost były wielokrotnie nagradzane w różnorodnych prestiżowych konkursach motoryzacyjnych. Wśród modeli Forda zdecydowanie wyróżnia się uniwersalny, mocny, a przy tym oszczędny silnik o pojemności 1.0 l, który przede wszystkim zdobył zwycięstwo w klasyfikacji generalnej (2012, 2013 i 2014)  w  w Międzynarodowym Konkursie na Silnik i Układ Napędowy Roku 2019 (IEPOTY) oraz nagrody główne w następujących kategoriach:

  • najlepszy silnik 2012;
  • najlepszy silnik o pojemności do 1 litra (2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 1017);
  • najlepszy silnik o mocy do 150 KM (2019);
  • Fiesta 1,0 – litra EcoBoost – przewidywana emisja CO2 od 105 – 109 g/km, szacowane zużycie paliwa od 4,6 – 4,8 l/100 km;
  • Focus 1,0 – litra EcoBoost – przewidywana emisja CO2 od 107 – 110 g/km, szacowane zużycie paliwa od 4,7 – 4,9 l/100 km;
  • Transit Connect 1,0 – litra EcoBoost – przewidywana emisja CO2 od 112g /km, szacowane zużycie paliwa od 6,4 l/100 km;
  • Fiesta EcoBoost Hybrid – przewidywana emisja CO2 od 112g /km, szacowane zużycie paliwa od 4,9 l/100 km;
  • Focus EcoBoost Hybrid – przewidywana emisja CO2 od 106g /km, szacowane zużycie paliwa od 4,7 l/100 km;
  • Tourneo Custom Plug – In Hybrid – przewidywana emisja CO2 od 75g/km, szacowane zużycie paliwa od 3,3 l/100 km;
  • Transit Custom Plug – In Hybrid – przewidywana emisja CO2 od 75g/km, szacowane zużycie paliwa od 3,3 l/100 km.

 

Dodaj komentarz