29 listopada 2022
słodycze

źródło: https://pixabay.com/

Nikt nie chce ograniczać się w święta i odmawiać sobie pysznych ciast, bigosu i reszty z dwunastu świątecznych potraw. Chyba że problemy żołądkowe i zdrowotne są na tyle niebezpieczne dla zdrowia, że trzeba pilnować się przy stole. Refluks oraz zespół jelita drażliwego mogą być przyczyną ogromnego dyskomfortu fizycznego, który może przerodzić się w naprawdę niebezpieczną dolegliwość dla całego ciała. Na co osoby z takimi problemami powinny zwracać szczególną uwagę?

ciasto
źródło: https://pixabay.com/

1. Mniejsze porcje i przerwy w jedzeniu – zaczynamy od najskuteczniejszych porad. Żeby przerwy między porcjami miały sens muszą trwać przynajmniej godzinę. Porcje nie powinny zapychać żołądka. Najlepiej, jeżeli będziemy zostawiali sobie pewien niedosyt. Wigilijna kolacja oraz pierwszy dzień świąt przy stole trwają wystarczająco długo by podzielić je na 3 podejścia do stołu i 3 dłuższe ponad godzinne przerwy.

2. Dania główne i desery jemy oddzielnie – ma to związek z biochemią i enzymami trawiennymi, które niezbyt dobrze współpracują ze sobą w konfiguracji białko-węglowodany. Dlatego deser w postaci ciasta traktujemy jak oddzielny posiłek i nie zagryzamy nim wcześniej spożytej ryby, kurczaka ani nawet jajek.

3. Nie popijamy jedzenia – jeżeli chcemy pić podczas jedzenia, poczekajmy przynajmniej 30 minut po spożytym posiłku. Wybierajmy ciepłe napoje, które przyspieszają trawienie. Warto wybrać miętę pieprzową zamiast czarnej herbaty i wodę niegazowaną zamiast słodkiego napoju.

4. Wyjdźmy na spacer – nawet jeżeli nie ciągnie nas na pasterkę to warto wybrać się na wieczorny spacer po wigilijnej kolacji. W Boże narodzenie, gdy na dworze świeci słońce obowiązkiem jest wyjść na spacer, by rozruszać się po jedzeniu. Chodzenie i pozycja stojąca bardzo dobrze wpływa na ogólny proces trawienia i układania się jedzenia w żołądku.

Nikt nie powinien mówić wam ile jeść w święta, dlatego nie zakładam żadnych ograniczeń. Natomiast powyższe porady mają za zadanie pokazać, że kilka prostych nawyków jest w stanie polepszyć trawienie i zredukować wzdęcia, które towarzyszą ponad 60% populacji.

Dodaj komentarz