27 lutego 2024

Bieganie, które cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn, należy do najprostszych, naturalnych form aktywności fizycznej. Regularne treningi w połączeniu z odpowiednio zbilansowaną, racjonalną dietę pozwala osiągnąć zaskakujące efekty. Bieganie nie tylko poprawia sylwetkę i wygląd mięśni, ale również skutecznie zapobiega powstawaniu licznym, groźnym chorobom.

Bieganie a zdrowie

Bieganie, wbrew powszechnej opinii, nie wymaga szczególnych umiejętności, doskonałej kondycji czy profesjonalnego i drogiego sprzętu. Na początek bowiem wystarczą wyłącznie wygodne buty sportowe oraz prosty strój sportowy, który z pewnością każdy posiada w swoim domu. Co więcej bieganie można uprawiać o każdej porze roku i dnia, a także w dowolnym miejscu. Prawidłowa technika oraz rozsądna liczba treningów dostosowana do indywidualnych możliwości biegacza sprawia, że dosyć szybko pojawią się pierwsze efekty w postaci lepszej kondycji, zwiększonej wydolności organizmu i odporności na wysiłek. Bieganie wspomaga pracę poszczególnych organów i układów: serca (zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej i zawału), układu krążenia, mózgu, układu mięśniowego i kostnego. Opóźnia proces starzenia się organizmu, pozwalając zachować dłużej młodzieńczy wygląd i sprawność, a także chroni przed demencją starczą.

Bieganie a samopoczucie

Bieganie, podobnie jak każdy intensywny wysiłek fizyczny, zwiększa poziom serotoniny (tzw. hormonu szczęścia), która znacznie poprawia nastrój, koncentrację i ułatwia rozwiązywanie codziennych problemów. Stanowi doskonałą formę spędzania wolnego czasu przede wszystkim dla osób, zmagających się z niebezpieczną depresją, różnorodnymi lękami czy zaburzeniami snu. Rozsądny wysiłek fizyczny łagodzi napięcie, frustrację, gniew, a także jest idealnym sposobem na wszechobecny w życiu współczesnego człowieka stres. Systematyczna realizacja planów treningowych wzmacnia natomiast poczucie własnej wartości oraz pewności siebie.

Dodaj komentarz