19 lutego 2025
car-3088772_960_720

Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów, zarówno nowe jak i używane, cieszą się coraz większym zainteresowaniem i popularnością wśród poszukiwaczy własnych „czterech kółek”. Obecnie na rynku motoryzacyjnym dostępne są trzy podstawowe rozwiązania: klasyczna skrzynia hydrauliczna, przekładnia dwustopniowa DSG/Power Shift oraz skrzynia bezstopniowa CVT.

Komfort i wygoda jazdy

Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów niewątpliwie zapewniają znacznie wyższy komfort jazdy, co jest szczególnie ważne w ruchu miejskim, kiedy kierowca musi często zatrzymywać się i ponownie ruszać. Spalają wprawdzie trochę więcej paliwa, osiągają mniejsze prędkości i gorzej przyspieszają, ale jazda dostarcza niezapomnianych wrażeń i staje się prawdziwą przyjemnością. Brak pedału sprzęgła i konieczności częstej zmiany biegów przy pomocy dźwigni, brak charakterystycznych szarpnięć przy zmianie biegów sprawia, że zwiększa się koncentracja kierowcy w czasie jazdy, która staje się bezpieczniejsza.

Klasyczna skrzynia hydrauliczna

Klasyczna skrzynia hydrauliczna składa się przede wszystkim z zespołu przekładni planetarnych oraz sprzęgła hydrokinetycznego. Mają zastosowanie zazwyczaj w dużych autach z mocniejszymi silnikami. Skrzynia tego typu wprawdzie oznacza wyższe spalanie paliwa, ale przy odpowiednim serwisowaniu jest bardzo trwała.

www.auto-swiat.pl

Skrzynia dwustopniowa DSG

Skrzynia SG/Power Shift została natomiast wyposażona w dwa sprzęgła (jedno dla biegów parzystych, a drugie dla nieparzystych), które posiadają trzy przełożenia z obsługującym je wielotarczowym sprzęgłem. Praca skrzyni DSG polega głównie na wykorzystaniu dwóch przekładni, co umożliwia ograniczenie czasu zmiany przełożenia do absolutnego minimum. Może funkcjonować zarówno w trybie automatyczny (czyli komfort i sport) jak i sekwencyjnym.

www.auto-swiat.pl

Skrzynia bezstopniowa

Skrzynia bezstopniowa CVT, używana głównie w pojazdach hybrydowych, wykorzystuje metalowy pas klinowy. Umożliwia oszczędność paliwa, podnosi komfort jazdy, jest prosta i tania w produkcji, ale specyficzna jej budowa i tryb pracy oraz wysoka liczba awarii sprawiają,  nie cieszy się zbyt dużą popularnością wśród kierowców.

www.auto-swiat.pl

 

Dodaj komentarz