28 maja 2024

Układ chłodniczy jest elementem niezbędnym do prawidłowej pracy samochodu. Płyn chłodniczy jest natomiast nieodzowny do funkcjonowania tego układu. Dzięki lekturze artykułu poznasz funkcje oraz dostępne na rynku rodzaje płynów chłodniczych, a wreszcie poznasz odpowiedź na pytanie – jaki płyn wybrać?

Płyn chłodniczy – funkcja

Praca silnika ma miejsce w warunkach wysokiej temperatury nieodłącznie towarzyszącej spalaniu paliwa, aby uniknąć przegrzania należy odprowadzić ciepło z silnika. W tym właśnie miejscu rozpoczyna się rola płynu chłodniczego. Odbiera on energię cieplną z silnika i przekazuje do chłodnicy. Dodatkowo tworząc powłokę ochronną na przewodach chłodniczych zapobiega osadzaniu się kamienia oraz korodowaniu przewodów, ponadto zabezpiecza silnik przed wrzeniem, zamarzaniem lub kawitacją (nagłą zmianą stanu ciekłego w stan gazowy spowodowaną zmniejszeniem ciśnienia).

Rodzaje płynów chłodniczych

Płyny do chłodnic mogą występować w kilku podstawowych wariantach, które różnią się swoją specyfiką. Są to:

  • płyn nieorganiczny IAT
  • płyn organiczny OAT
  • płyn hybrydowy HOAT

Ich zastosowanie jest uzależnione nie tylko od właściwości, ale również od typu układu chłodniczego – niektóre nie będą odpowiednie do starszych typów samochodów.

Płyn nieorganiczny IAT

Płyn IAT oparty jest na krzemianach. Jego niewątpliwą zaletą jest wysoka skuteczność jako środka antykorozyjnego, jednocześnie ma on najkrótszy okres eksploatacji i wymaga wymiany co 2 lata, w przeciwnym razie będzie powodować zatykanie się kanalików chłodniczych.

Płyn organiczny OAT

Ten rodzaj nie zawiera krzemianów i jest wzbogacony o kwasy organiczne. Tworzy cieńszą, ale wciąż skuteczną powłokę antykorozyjną, a jego skuteczność sięga 5 lat. Niewątpliwą zaletą jest również to, że lepiej przyjmują i oddają ciepło niż IAT. Mankamentem jest natomiast brak możliwości stosowania w starszych pojazdach, ponieważ może prowadzić do uszkodzenia niektórych elementów układu chłodniczego.

Płyn hybrydowy HOAT

Łączy w sobie zarówno krzemiany jak i kwasy organiczne. Podobnie jak OAT ma pięcioletnią skuteczność, ale góruje nad nim swoją uniwersalnością, ponieważ można go z powodzeniem stosować również w starszych typach pojazdów nie narażając się na potencjalne problemy.

Jak wybrać odpowiedni płyn chłodniczy?

Przedstawione wyżej informacje dotyczące poszczególnych rodzajów płynów chłodniczych dają już podstawowe pojęcie o kryteriach, jakimi należy kierować się przy wyborze. W teorii pomocny przy rozróżnieniu poszczególnych technologii produkcji może być podział kolorystyczny płynów, ale są to tylko pozory. Owszem, co do zasady ten podział rzeczywiście będzie odpowiadał rodzajom, jednak nie jest to metoda w 100% pewna – płyn o danej barwie może się okazać zupełnie innym niż się spodziewamy, dlatego niezbędne jest zapoznanie się z treścią etykiety.

Godną rozważenia alternatywą może być płyn typu „Longlife”, który cechuje się wydłużonym terminem eksploatacji, a także dobrą ochroną przed zamarzaniem oraz przegrzaniem. Warto także pamiętać, nie tylko w tym przypadku, ale również stosując „tradycyjne” rodzaje płynów, że nie zaleca się mieszania dwóch różnych typów płynów, jeśli zatem w pojeździe brakuje płynu i nie możemy dolać tego samego rodzaju, lepiej uzupełnić brak przy pomocy wody.

Odpowiedni płyn do chłodnicy może znacząco wpłynąć na funkcjonowanie całego układu i przedłużyć jego żywotność dzięki funkcjom ochronnym. Przed zakupem i użyciem warto zatem zapoznać się z dostępnymi na rynku rodzajami oraz wziąć pod uwagę zalecenia producenta.

Dodaj komentarz