Książka serwisowa jest bardzo ważnym elementem transakcji zakupu używanego samochodu, który przede wszystkim daje kupującemu gwarancję, że auto było dotychczas serwisowane w autoryzowanym serwisie (ASO) zgodnie za zaleceniami producenta. Dodatkowo potencjalny klient otrzymuje rzetelną informację dotyczącą wszelkich awarii czy wymiany poszczególnych części.
Wirtualna dokumentacja samochodu
Obecnie miejsce tradycyjnych, drukowanych książek serwisowych zajmują nowoczesne książki elektroniczne, co w rzeczywistości oznacza, że dokumentacja z przeglądów i przeprowadzonych napraw jest wpisywana przez znanych na rynku motoryzacyjnym i renomowanych producentów samochodów do centralnej bazy danych. Zdecydowanie największą zaletą takiego właśnie rozwiązania jest wygoda, wysoki poziom bezpieczeństwa oraz ochrona danych. Centralna baza danych pozawala zebrać wszystkie ważne informacje w jednym miejscu w Internecie, a następnie pokazać je potencjalnemu klientowi. Właściciele samochodów nie będą musieli martwić się o zgubienie lub zniszczenie papierowej książki serwisowej, zaś głównym założeniem nowej formy jest ograniczenie manipulowania wpisami z tradycyjnych, drukowanych książek i uwiarygodnienie historii danego pojazdu. Wpisy systemowe w centralnej bazie danych często stanowią wsparcie dla klientów w trakcie dochodzenia roszczeń, które wynikają z przedłużenia gwarancji oraz dożywotniej gwarancji mobilności.
Ile to kosztuje?
Producenci, którzy prowadzą elektroniczne książki serwisowe, teoretycznie powinni udostępniać je autoryzowanym serwisom oraz niezależnym warsztatom. Niestety w większości przypadków dostęp do elektronicznych książek serwisowych (EKS) jest płatny (wysokość opłaty zależy od marki pojazdu), stąd też zdecydowana większość właścicieli warsztatów po prostu nie wykupuje dostępu oraz nie dokumentuje przeprowadzonych napraw.