
Podpisanie umowy kupna-sprzedaży używanego samochodu z prywatnym właścicielem wiąże się z dopełnieniem kilku podstawowych i najważniejszych formalności, dzięki którym będzie można w pełni cieszyć się wymarzonym autem.
Wizyta w Urzędzie Skarbowym
Nowy właściciel używanego samochodu ma przede wszystkim obowiązek, w ciągu czternastu dni od podpisania umowy, uiszczenia w Urzędzie Skarbowym podatku od wzbogacenia się, który wynosi 2% faktycznej ceny. Urzędnik sprawdza cenę auta na podstawie regularnie aktualizowanych tzw. widełek cenowych, określających orientacyjną wartość danego modelu. Podatek od czynności cywilnoprawnych nie obejmuje natomiast samochodów o wartości niższej niż 1000 złotych.
Wizyta w Wydziale komunikacji
Kolejnym krokiem nowego właściciela auta jest rejestracja pojazdu w Wydziale Komunikacji, której należy dokonać w ciągu trzydziestu dni od daty zakupu. W trakcie dokonywania formalności niezbędne będą takie dokumenty jak:
- dowód osobisty;
- umowa kupna-sprzedaży;
- dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem;
- karta pojazdu (o ile została wydana)
- oraz „stare” tablice rejestracyjne.
Po wypełnieniu wniosku o rejestrację pojazdu właściciel otrzymuje tymczasowy dowód rejestracyjny i nowe tablice, zaś czas oczekiwania na tzw. ‘twardy” dowód rejestracyjny wynosi trzydzieści dni.
Ubezpieczenie OC
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) przechodzi na nowego właściciela wraz z zakupem auta, a umowa obowiązuje do końca okresu, na jaki została zawarta. Istnieje możliwość wypowiedzenia dotychczasowej polisy OC (pod warunkiem, że była ważna w momencie nabycia) w ciągu trzydziestu dni. W takiej sytuacji nowy właściciel ma obowiązek zawrzeć nową umowę, a starą wypowiedzieć pisemnie lub osobiście w najbliższym oddziale danej firmy ubezpieczeniowej. Należy pamiętać, że pojazd musi być wówczas zarejestrowany już na nowego właściciela.