14 lipca 2024
biurko stojące

źródło: http://foter.com/

Myśleliście kiedyś o pracy biurowej w pozycji stojącej? Wydawać się może głupie, ale prawda jest taka, że to najzdrowszy sposób pracy na świecie, gdy wiemy jaką pozycję przybrać. Opisuje to fizjoterapeuta Kelly Starrett oraz wielu innych pionierów nowoczesnej fizjoterapii. Piszę ten tekst, ponieważ sam od kilku dni testuje to rozwiązanie, mimo iż nie posiadam regulowanego biurka o odpowiedniej wysokości.

Dlaczego praca stojąca?

biurko
źródło: http://foter.com/

Dla zdrowia kręgosłupa, lepszej mobilności, redukcji przykurczów oraz znacznie zdrowszego trawienia posiłków. Mam wymieniać dalej? To, co opisałem wyżej, sprawia że całe nasze życie jest zdrowsze. Nawet układ odpornościowy na tym zyskuje. Mimo kilku dni testów już odczuwam polepszenie pracy układu trawiennego i o wiele lepsza mobilność w okolicach miednicy, która zwykle była bardzo pospinana.

Tworzymy nowe miejsce pracy

monitory
źródło: http://foter.com/

Cena biurka do pracy stojącej to jakiś żart. Nie kupicie takiego mebla w wersji dla dorosłych za mniej niż 2 tysiące złotych. Dzieci mają swoją wersję, którą sprzedaje nawet Ikea za około 350-400 złotych. Bez obaw można stworzyć takie miejsce pracy, ponosząc wielokrotnie mniejszy wydatek. Wystarczy ustawić stół na stole lub biurku. Jeżeli pracujecie na biurku, to wystarczy dokupić stolik kawowy o wysokości około 40-50 centymetrów. Ważne by ustawienie łokci i przedramion w pozycji stojącej było równoległe z podłogą. Dlatego, jeżeli klawiatura jest zbyt wysoko lub za nisko, należy skorygować jej wysokość do poziomu równoległych z podłożem łokci. Natomiast monitor musi być na wysokości waszych oczu. Jego górna krawędź powinna znaleźć się w tej samej linii co wasze oczy parzące na wprost. Bardzo ważnym elementem oprócz wysokiego biurka jest specjalne siedzisko. Chodzi o krzesło barowe. Wysokie krzesło barowe pozwala opierać się o nie pupą i tworzyć jedną z trzech zdrowych pozycji pracy stojące. Nikt nie powiedział, że ten rodzaj pracy wymaga stania jak kołek wyprostowany, przez wiele godzin.

Sprawdź również: Jak dobrać monitor do profesjonalnej pracy

Trzy zdrowe pozycje w pracy stojącej przy biurku

Pierwsza najzwyklejsza, ale też najbardziej męcząca polega na staniu prosto z nogami na szerokość bioder. Dłonie trzymamy na stoliku/klawiaturze.

Druga pozycja to modyfikacja pierwszej, w której ważną rolę gra mały taboret lub piłka. Przyjmujemy tę samą pozycję, ale teraz jedna noga ląduje na podwyższeniu przed nami. Dzięki temu nasza pozycja staje się aktywna. Raz utrzymujemy ciężar na jednej nodze, a raz na drugiej.

Trzecia pozycja wymaga wcześniej wspomnianego krzesła barowego. Siadamy na jego krawędzi, a nasze nogi zostają wyprostowane na ziemi. Zwykle mają kąt około 30-35 stopni. W tej pozycji wytrzymamy bardzo długo. Pamiętamy o utrzymaniu prostych pleców.

Wszystkie trzy pozycje używany na zmianę. Możemy zmieniać je co 30 minut lub co godzinę jak wolimy. Dzięki temu będziemy aktywni w czasie statycznej pracy. Ważna kwestia dla początkujących! Jeżeli dopiero zaczynasz ten rodzaj pracy, to nie przesadzaj z ilością godzin w staniu. Zacznij od 2 godzin i co tydzień dodawaj jedną lub dwie.

Dodaj komentarz